2014-03-05

BOCKASJÖ AB SÄLJER FASTIGHETER FÖR 350 MILJONER KRONOR

Fastighets - och utvecklingsbolaget Bockasjö AB säljer fyra fastigheter. Fastigheterna är belägna i Umeå, Linköping, Ullared och Helsingborg

Fastigheterna i Umeå, Linköping och Helsingborg förvärvas av ett norskt investeringskonsortium företrädda av Wilfast Förvaltning AB och Ness, Risan & Partners A/S. Majoritetsägare i bolaget som köper fastigheterna är NRP Eiendom 2012 A/S. Fastigheten i Ullared förvärvas av Gekås AB. Hyresgäst i fastigheterna i Umeå, Linköping och Ullared är NetonNet. I Helsingborg är PostNord Logistic TPL hyresgäst.

Köpeskillingen för de båda affärerna uppgår till 350 miljoner kronor. Fastigheterna tillträds den 1 mars.

Efter dagens transaktioner har Bockasjökoncernen under de senaste fyra månaderna avyttrat fastigheter för 490 miljoner kronor inkluderat försäljning av 3000 ha skog i Lettland och en fastighet i Borås. Bockasjökoncernens återstående fastighetsbestånd uppgår till 150 000 m² lokaliserade i Helsingborg, Landvetter Airport City och Arlanda stad invid Arlanda flygplats.

-Vi ser kontinuerligt över vårt bestånd och med dagens försäljning är vårt bestånd koncentrerat till enbart större logistikfastigheter lokaliserade på bästa lägen såsom Stockholm/Arlanda, med en inflyttning av 35 000 personer/år, Landvetter Airport City – del av det starkaste logistikområdet i Sverige; Göteborg/Borås och Helsingborg – del av det växande och strategiskt viktiga Öresundsområdet. Vi stärker vår balansräkning och kassa och gör oss redo för nya investeringar med fokus på Stockholm, Göteborg/Borås-regionen och Öresunds-regionen, säger Joakim Hedin, VD för Bockasjö AB.

-PostNords logistikanläggning i Helsingborg är en toppmodern fastighet och passar väl in i våra partners fastighetsportfölj och Bigbox i Linköping och Umeå är ett bra komplement till logistikportföljen säger Mattias Wilson, VD för Wilfast Förvaltning AB.

-Vi ser fastigheten i Ullared som en viktig strategisk investering, säger Boris Lennerhov koncernchef på Gekås AB.

Bockasjökoncernen verkar inom områdena fastighetsförvaltning, fastighetsutveckling och kapitalförvaltning. För mer information se www.bockasjo.se.

Wilfast Förvaltning AB förvaltar 650 000 m² och har de senaste åren genomfört fastighetstransaktioner till ett värde om 5 Mdr kronor tillsammans med Ness, Risan & Partners A/S. Merparten av dessa transaktioner har varit inom logistikområdet.

Gekås Ullared AB grundades 1963 och är Skandinaviens största varuhus. Med 4,5 miljoner besökare årligen är Gekås en av Sveriges största utflyktsmål. Gekås sålde varor för mer än 4,6 miljarder 2013.

Frågor besvaras av:
Bockasjö AB Joakim Hedin 0705-215 300